Webwinkel Amazon werkt aan software waarmee advertenties kunnen worden geleverd aan andere internetsites.

Daarmee zou het bedrijf de strijd willen aanbinden met Google, meldde de Amerikaanse krant The Wall Street Journal dit weekeinde op basis van ingewijden.

Amazon zou in eerste instantie van plan zijn de advertenties op zijn eigen sites die nu door Google worden aangeleverd, te vervangen.

Vervolgens wil het volgens de bronnen advertenties gaan leveren waarmee andere bedrijven zich effectief kunnen richten op de bijna 250 miljoen klanten van de webwinkel. Een voorlopige versie van het advertentieplatform, dat Amazon Sponsored Links is gedoopt, zou later dit jaar beschikbaar worden gesteld.

Amazon wil opschuiven richting Google

Momenteel spelen Google en Microsoft een dominante rol op de markt voor internetadvertenties.

De dienst die Amazon wil bieden lijkt volgens de ingewijden op de technologie die Google gebruikt om passende advertenties te plaatsen bij zoekopdrachten. Google heeft zijn omzet uit advertenties de afgelopen jaren weten op te voeren tot ongeveer 50 miljard dollar (circa 38 miljard euro) per jaar en rekent Amazon tot zijn belangrijkste klanten.

De advertenties van Google zijn bijzonder winstgevend. De internetreus haalde volgens marktkenners in de eerste helft van dit jaar al meer winst uit zijn advertenties dan Amazon in zijn hele 20-jarige bestaan heeft gerealiseerd.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl